شرکت های متاورس و تاثیرات آنها بر آینده
متا. مارک زاکربرگ، مدیرعامل این شرکت در اکتبر ۲۰۲۱ در اعلامیه تغییر نام تجاری خود نوشت: «از این به بعد، ما اول از همه متاورز خواهیم بود، نه فیسبوک. این یک تغییر مهم است زیرا به این معنی است که کاربران در نهایت برای استفاده از سایر خدمات در متاورس نیازی به حساب کاربری فیس بوک نخواهند داشت. در میان سایر محصولات غیر فیسبوک، متا تاکنون میلیونها هدست متا کوئست خود را فروخته است – قبلاً Oculus – واحدهای هدست واقعیت مجازی برای پیمایش در متاورس.
در اعلامیه متا، زاکربرگ گفت که هدف این شرکت تسریع در توسعه فناوری های اساسی است
از جمله پلتفرمهای اجتماعی و ابزارهای خلاقانه، که برای «جان بخشیدن به فراجهان» لازم است. پس از انتشار اخبار تغییر نام تجاری در اواخر سال ۲۰۲۱، متا Horizon Worlds را راه اندازی کرد، یک فضای VR که کاربران می توانند به عنوان یک آواتار در آن حرکت کنند، همراه با ابزارهایی برای توسعه دهندگان برای ایجاد دنیای مجازی اضافی. سرمایه گذاری عظیم متا در متاورس توسط سرمایه گذاران یک قمار تلقی می شود زیرا شرکت در یک اقتصاد نامطمئن با کاهش درآمد و اخراج کارکنان مواجه می شود.
بازی های حماسی. اپیک گیمز، سازندگان بازی تیراندازی آنلاین محبوب Fortnite – با حدود ۳۵۰ میلیون کاربر – و نرم افزار Unreal Engine برای توسعه دهندگان بازی، قصد داشتند پس از یک دور سرمایه گذاری ۱ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۱، ادعایی در متاورس داشته باشند. این شامل ۲۰۰ دلار بود. میلیون از سونی گروپ.
دیدگاه اپیک گیمز از متاورس با دیدگاه متا متفاوت است، زیرا میخواهد فضایی مشترک برای تعامل کاربران با یکدیگر و برندها فراهم کند – بدون فید خبری مملو از تبلیغات.
مایکروسافت. متاورس در حال آمدن به تیم مایکروسافت، رقیب جلسات آنلاین غول نرم افزاری برای زوم است. این سرویس جدید به کاربران Teams در مکانهای فیزیکی مختلف اجازه میدهد در طول جلسات مجازی به تجربیات هولوگرافیک مشترک و مشترک بپیوندند. این پلتفرم شامل مجموعهای از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای آواتارها، مدیریت جلسه، رندر فضایی، همگامسازی بین چندین کاربر و “هولوپورتشن” است – یک فناوری ضبط سه بعدی که به کاربران امکان میدهد مدلهای سه بعدی با کیفیت بالا از افراد را در زمان واقعی بازسازی و انتقال دهند. در کنفرانس Ignite خود در اکتبر ۲۰۲۲، این غول نرمافزاری به صورت پیشنمایش خصوصی ویژگیای را راهاندازی کرد که به افراد اجازه میدهد در جلسات تیمها، آواتارها را بهجای ویدیوی زنده ایجاد و استفاده کنند.
مایکروسافت در حال همکاری با شرکت خدمات حرفه ای Accenture برای ایجاد فضاهای فراگیر با قابلیت مش است. Accenture هر سال بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر را استخدام می کند و از Microsoft Mesh برای کمک به کارکنان جدید استفاده می کند. استخدامهای جدید در Teams گرد هم میآیند تا دستورالعملهایی را درباره نحوه ایجاد یک آواتار دیجیتال و دسترسی به One Accenture Park، یک فضای مجازی مشترک که بخشی از فرآیند ورود است، دریافت کنند. فضای آیندهنگر شهربازی مانند یک اتاق کنفرانس مرکزی، یک اتاق جلسات مجازی و مونوریلهای دیجیتالی است که استخدامکنندگان جدید برای سفر به نمایشگاههای مختلف از آنها استفاده میکنند.
یک متاورس تمام عیار کی می آید؟
در حالی که ایده اصلی توانایی درگیر شدن در یک دنیای آنلاین مجازی سالهاست که وجود داشته است، به نظر میرسد که سالها دور از یک متاوره واقعی که در آن تعاملات واقعی امکانپذیر است. به عنوان مثال، بیل گیتس، یکی از بنیانگذاران مایکروسافت، در پست وبلاگ خود در سال ۲۰۲۱، خاطرنشان کرد که اکثر مردم عینک واقعیت مجازی و دستکش ضبط حرکت ندارند تا بیان دقیق، زبان بدن و کیفیت صدایشان را نشان دهد.
با این حال، برای تجارت، گیتس پیشبینی کرد که در دو تا سه سال آینده بیشتر جلسات مجازی از جعبههای مربعی دوبعدی به متاورس حرکت خواهند کرد – فضایی سهبعدی با شرکتکنندگان که بهعنوان آواتارهای دیجیتال ظاهر میشوند (به بخش زیر مراجعه کنید، “تجار چگونه باید آماده شوند. برای متاورس؟”).
متاورس چگونه بر آینده تأثیر خواهد گذاشت؟
باید تاکید کرد که فراجهان هنوز مجموعهای از احتمالات است، نه یک واقعیت. ناشناخته های زیادی وجود دارد. اینکه چگونه متاورژن دقیقاً آشکار می شود – چه کسی آن را کنترل می کند، چه چیزی را در بر می گیرد و چقدر تأثیری بر زندگی ما خواهد گذاشت – هنوز مورد بحث است. در یک انتهای طیف، کسانی هستند که معتقدند متاوره زندگی ما را بهبود می بخشد، و تجربیاتی را که نمی توانستیم در دنیای فیزیکی داشته باشیم را قادر می سازد. بدبینان متاورس آن را صرفاً بسط تجارب دیجیتالی امروزی میدانند، اما تغییردهنده نیست – و به طور بالقوه چیزی بدتر: بزرگکننده آسیبهای فعلی رسانههای اجتماعی، از جمله کمپینهای اطلاعات نادرست، رفتار اعتیادآور و تمایل به خشونت.
در یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۲ که به همراه مرکز Imagining the Internet دانشگاه ایلان انجام شد، مرکز تحقیقات پیو از ۶۲۴ مبتکر فناوری، رهبران تجاری و فعالان در مورد تأثیر متاورس تا سال ۲۰۴۰ سؤال کرد. پاسخ ها متفاوت بود. بر اساس این گزارش، ۵۴ درصد از این کارشناسان گفتند که انتظار دارند متاورس جنبه ای کاملاً غوطه ور و با عملکرد خوب از زندگی روزانه حداقل نیم میلیارد نفر در سراسر جهان باشد و ۴۶ درصد نیز گفتند که چنین نخواهد بود.
به طور مشابه، یک نظرسنجی اخیر از ۴۶۰۰ رهبر کسب و کار و فناوری که توسط Accenture انجام شد، نشان داد که ۷۱٪ از مدیران معتقدند که متاورس تأثیر مثبتی بر سازمان آنها خواهد داشت، اما تنها ۴۲٪ معتقدند که این یک پیشرفت یا تحول است.