این چه مصرف کننده واقعی است که می فروشد؟

در روز های اخیر شاهد اجرای  طرحی برای کنترل قیمت خودرو در بازار بودیم که طی آن دو خودرو ساز اصلی کشور از طریق طرح قرعه کشی نسبت به فروش محصولات خود اقدام کردند هدف از این کار را این طور بیان کردند که خودرو به دست مصرف کننده واقعی برسد. اما این طرح هیچ مصرف کننده ای را راضی نکرد و  ظاهرا به دست هیچ مصرف کننده واقعی خودرو نرسیده است. پس از قرعه کشی پیش فروش فوری خودرو، بلافاصله اقدام به قرعه کشی پیش فروش خودرو نمودند که آن طرح هم خیلی جالب نبود و بازهم دست مصرف کننده واقعی از خودرو کوتاه ماند، اما اشکالات این طرح چه بود؟ چرا همانهایی که در قرعه کشی خودرو برنده شدند، هنوز خودرو به دست شان نرسیده است قصد واگذاری دارند؟

عدم واریز وجه هنگام ثبت نام اصلی ترین مشکلی است که به این قرعه کشی وارد می شود؛ چرا که هر فرد بدون هیچ پول و سرمایه  اقدام به ثبت نام نمود گاها همه اعضای یک خانواده اقدام به ثبت نام در قرعه کشی نمودند که هیچ کدام هزینه خرید خودرو را نداشتند اما می دانستند اگر برنده شوند کلی سود می کنند و می توانند به دوبرابر قیمت خودرو را حتی پس از یک سال بفروشند پس ثبت نام کردند و و گفتند هرجور شده پولش را جور خواهند کرد. این شد که بیش از ۷ میلیون نفر ثبت نام نمودند که حدود ۱۰ درصد جمعیت کل کشور است با احتساب جمعیت بالای ۱۸ سال کشور، می توان نتیجه گرفت که تقریبا هرفرد بالای ۱۸ سال که گواهینامه دارد و پلاک فعال ندارد در این طرح ثبت نام کرده است، یعنی همه افرادی که مشمول بوده اند ثبت نام کرده اند نه مصرف کننده واقعی! و این باعث شده است احتمال برنده شدن مصرف کننده واقعی کاهش یابد ( البته اگر قرعه کشی درست باشد) و نتواند بنده شود.

مشکل دیگر که در این طرح وجود داشت پلاک فعال بود که فرد دارند پلاک فعال نمی توانست ثبت نام کند، فردی را در نظر بگیرید که ماشین مدل ۸۰ دارد و حدود ۲۰ سال ماشینش کار کرده و فرسوده شده است حال میخواهد ماشین نو بخرد ولی نمی تواند چون این ماشین قراضه اش پلاک فعال دارد.

بر سایر شرایطی که جهت ثبت نام در قرعه کشی گذاشته شده بود هم اشکالات مشابه وجود دارد که باعث شده است مصرف کننده واقعی از ثبت نام باز بماند یا احتمال برنده شدنش کاهش یابد. ضمن اینکه افراد برنده شدن قصد فروش دارند، این چه مصرف کننده وقعی است که هنوز خودرو به دستش نرسیده میخواهد بفروشد یا واگذار نماید؟

و سخن پایانی اینکه این روش که با هدف کنترل قیمت ها صورت گرفت هیچ تاثیری در کنترل قیمت های بازار نداشت!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *