آشنایی با نسل ها، دهه شصتی ها یا دهه هشتادی ها از چه نسلی هستند؟
نسل به گروه بزرگی از مردم (همگروهی) گفته می شود که به عنوان یک گروه سنی در جامعه یا به دلیل اثر مشترک در تجربیات تاریخی یا فرهنگی، شباهت های مرتبط با زمان دارند. مدیران بازاریابی دوست دارند مشتریان را به بخشهایی (گروههای مشتری) یا نسلهای مختلف تقسیم کنند تا بتوانند مشتریان را بهتر، آسانتر و یکنواختتر پردازش کنند.
در تصویر زیر دسته بندی نسل ها را مشاهده می کنید:
tkh,vd
نسل ها دارای معیارهای اصلی زیر هستند:
نسل آلفا:
از سال ۲۰۱۰*، نسل آلفا (Gen Alpha یا Generation α) نسل جانشین نسل Z است. این نسلی است که بین سال های ۲۰۱۰ تا (۲۰۲۵) متولد شده یا خواهد آمد و نسلی است که به طور کامل با فناوری ها رشد خواهد کرد. قرن بیست و یکم زندگی آنها، یعنی طرز تفکر و زندگی آنها، چندین برابر دیجیتالی تر از بومیان دیجیتال است. این نسل با دیجیتالی شدن بیشتر، بی ثباتی سیاسی و تغییرات جمعیتی شکل گرفته است.
نسل Z: (= زومر)
۱۹۹۷-۲۰۰۹*، نسل Z با اینترنت و دستگاه های تلفن همراه (تبلت ها، تلفن های هوشمند) بزرگ شد و همچنین بومی دیجیتال محسوب می شود. شبکه های اجتماعی (فیس بوک، اینستاگرام و غیره) بدون در نظر گرفتن حریم خصوصی شخص مورد استفاده قرار می گیرند. نسل Z فقط بر روی اهداف شخصی خود تمرکز می کند، که آنها را به گرگ های تنها و فردگرا تبدیل می کند. عشق به زندگی و به حداکثر رساندن تجربیات آنها را به حرکت در می آورد و نه ساختارها و فرآیندهای ثابت. دانش، بسته به موقعیت، منحصراً از طریق اینترنت استعلام می شود. نسل Z تعداد بسیار زیادی اسمامبی دارد که دائماً گوشی هوشمند خود را زیر نظر دارند. شروع کننده های شغلی در زمان همه گیری کووید ۱۹ نیز متعلق به به اصطلاح قفل نسل است.
نسل Y: (هزاره ها)
۱۹۸۱-۱۹۹۶*، نسل Y در یک جامعه چند گزینه ای بزرگ شد. با حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، بیکاری زیاد جوانان و سطح بالای ناامنی شکل گرفت. به همین دلیل است که به این نسل «چرا» می گویند. عدم اطمینان برای این نسل طبیعی است. به جای موقعیت و اعتبار، تمرکز بر لذت بردن از کار، آزادی، خودشناسی و اوقات فراغت است. نسل Y تعداد زیادی از H.E.N.R.Y دارد، بخش مشتریانی که درآمد بسیار خوبی دارند اما هنوز ثروتمند نیستند. نسل Y اولین نسل بومی دیجیتال است.
نسل X: (= Slackers)
۱۹۶۵-۱۹۸۰، نسل X با پیشرفت فنی بزرگ، گسترش حفاظت از محیط زیست، بلایای زیست محیطی (حفره ازن، چرنوبیل)، روند ادغام اتحادیه اروپا، بحران های اقتصادی و بیکاری رو به رشد، افزایش نرخ طلاق و درآمدهای مضاعف (والدین) شکل گرفت. اما همچنین اولین نسل بدون اثرات جنگ است. کار بخش مرکزی زندگی است و برنامه های زندگی فردی جایگزین و تعادل بین کار و زندگی مهم است. با این حال، فقدان جهت گیری زیادی وجود دارد.
نسل (بچه) بومرها:
۱۹۴۵-۱۹۶۴*، نسل بیبی بومر رونق اقتصادی را با نرخ های رشد بالا تجربه کرد. به همین ترتیب نسلی با بیشترین تعداد تولد (از سال ۱۹۶۴ پیلنیک). در زمان خود، جنبش صلح و جنبش زیست محیطی، از نظر اقتصادی تنها می توان بر چند بحران (بحران نفت) غلبه کرد. این نسل بر رقابت، توجه و فردیت متمرکز است.
نسل ساکت: (= نسل خاموش)
۱۹۲۸-۱۹۴۵*، نسل ساکت اساساً توسط جنگ جهانی دوم شکل گرفت، با عدم قطعیت های متناظر و محرومیت های بزرگ. نسلی ساکت، زیرا گفتن علناً نظرتان خطرناک بود. اما همچنین یک نسل فعال و عملی که یاد گرفته است از موقعیت بهترین استفاده را بکند.
منبع: adigiconsult